χρόνο

Φαίδων Γεωργίτσης: Η ζωή του «Έλληνα Τζέιμς Ντιν» του ελληνικού σινεμά

Στη θλίψη βυθίστηκε ο καλλιτεχνικός και θεατρικός κόσμος από την είδηση του θανάτου του Έλληνα ηθοποιού της «χρυσής» εποχής του ελληνικού κινηματογράφου, Φαίδωνα Γεωργίτση.

Ο Φαίδων Γεωργίτσης με τα πιο εμβληματικά ανδρικά μπλε μάτια έφυγε από τη ζωή την Παρασκευή 1 Μαρτίου στα 80 του χρόνια, ύστερα από γενναία μάχη που έδινε με τον καρκίνο στον εγκέφαλο.

Ποιος ήταν ο Φαίδων Γεωργίτσης:

Ο Φαίδων Γεωργίτσης γεννήθηκε στη Νέα Σμύρνη, στην Αθήνα στις 21 Ιανουαρίου του 1939. Ο πατέρας του, αξιωματικός του Ναυτικού, αυστηρός αλλά και με κρυφές ευαισθησίες που φρόντιζε να εκδηλώνει γράφοντας χρονογραφήματα σ’ ένα λογοτεχνικό περιοδικό. Μια δυο φορές νοσηλεύτηκε σε κλινική, αφού, όπως έλεγαν οι γιατροί, «ήταν άρρωστος με τα νεύρα του». Η μητέρα του, Μαρία, μια τρυφερή, όμορφη γυναίκα, ήρθε από τη Σμύρνη με τον ξεριζωμό του 1922. Σε εκείνη οφείλει το σχήμα των ματιών του και στη γιαγιά του το χρώμα τους, που αργότερα θα μάγευε το σελιλόιντ.

Είχε ακόμα μια αδελφή που σκοτώθηκε πριν κλείσει τα δέκα της χρόνια, την Καίτη. Στην πορεία απέκτησε μια αδελφή μικρότερη στην οποία έδωσαν το όνομα της αδελφής του που χάθηκε τόσο πρόωρα.

Του άρεσε να βλέπει και τα λεωφορεία της εποχής, τα «Γκαζοζέν», που έκαιγαν κάρβουνο. Άλλες ώρες, του άρεσε να δρασκελίζει τις ταράτσες. «“Πρόσεχε το γιο σου, θα σκοτωθεί” φώναζαν οι γειτόνισσες στη μάνα μου. Απ’ αυτό γλίτωσα, αλλά δυο φορές παραλίγο να πεθάνω από διπλή βρογχοπνευμονία.Σώθηκα με την πενικιλίνη» είχε αποκαλύψει ο ίδιος σε συνέντευξή του.

Το 1956, έπειτα από επιθυμία του πατέρα του, μπαίνει στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων. «Μόλις πέρασαν έξι μήνες δραπέτευσα. Ο πατέρας μου απειλούσε ότι θα αυτοκτονήσει. Γύρισα, αλλά το έσκασα ξανά μέσα απ’ το κελί όπου με είχαν τιμωρημένο. Δεν ξαναγύρισα και έπιασα δουλειά στα διυλιστήρια», είχε εξομολογηθεί ο ίδιος.

Πώς μπήκε η υποκριτική στη ζωή του:

Από μικρός είχε πάθος με τις Τέχνες και έπειτα από μεγάλη προσπάθεια έγινε δεκτός στη Δραματική Σχολή του Καρόλου Κουν.

Πρωτοεμφανίστηκε στον κινηματογράφο στην ταινία «Ποτέ την Κυριακή» του Ζυλ Ντασέν το 1960 ενώ έγινε δημοφιλής μέσα από τις ταινίες-μιούζικαλ της Φίνος Φιλμς.

Έπαιξε σε δεκάδες ταινίες κωμωδίες και δράματα, όμως μία ερμηνεία του είναι εκείνη που τον έκανε έως και σήμερα αναγνωρίσιμο και αυτή ήταν στο ρόλο του Φώτη Τσίπουρα, του μπουζουξή που ερωτεύεται το crazy girl που είχε υποδυθεί η Ζωή Λάσκαρη στην ταινία «Οι θαλασσιές οι χάντρες» του 1966.

Η ατάκα του «συναδέλφου» του, Γιάννη Βογιατζή, «αυτή θα σε βάλει ως και μουστάκι να ξυρίσεις» θα μείνει στην ιστορία, όπως θρυλικό θα μείνει και το χαστούκι στην Λάσκαρη, που όπως αποκαλύφθηκε χρόνια αργότερα ήταν πέρα για πέρα αληθινό!

Χάρη στο εξαιρετικό παρουσιαστικό του αποκτά, εκτός από τη σφραγίδα του «ζεν πρεμιέ» και το πρότυπο του σέξι και γοητευτικού άνδρα της εποχής εκείνης.

Ακόμα μία από τις απίστευτες ερμηνείες του είναι στη «Νύχτα Γάμου» το 1967. Στο πλάι της Μπέτυς Αρβανίτη και με άσπονδους συγκάτοικους τον Ιάκωβο Ιορδάνογλου (Κώστας Βουτσάς) με τα φουντούκια του και την Πεπούλα της Μάρθας Καραγιάννη, χαρίζει αβίαστα το γέλιο.

Ακολουθεί η εξίσου μεγάλη εισπρακτική επιτυχία με την ταινία «Γοργόνες και Μάγκες» το 1968, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Δαλιανίδη. Αυτή τη φορά έχοντας στο πλευρό του τον ατζαμή και λίγο χαζούλη «Γρίπη» (Χρόνης Εξαρχάκος) «πολιορκεί» ανεπιτυχώς τη Μαίρη Χρονοπούλου.

Βέβαια, ένα χρόνο νωρίτερα το 1967 στην ταινία «Μια κυρία στα μπουζούκια» ήταν η Χρονοπούλου που έκανε… στενό μαρκάρισμα στον Γεωργίτση με το τραγούδι «Του αγοριού απέναντι». Έπαιξε επίσης στο πλευρό σπουδαίων ηθοποιών, όπως η Αλίκη Βουγιουκλάκη αλλά και η Τζένη Καρέζη. Ο ρόλος στον ιππότη «Μήτσο» στην ταινία της Φίνος Φιλμς «Ένας Ιππότης για τη Βασούλα» (1968) αφήνει, επίσης, εποχή.

Στο θέατρο, είχε συνεργαστεί με το Θέατρο Τέχνης του Κουν, αλλά και με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και το Μ. Βολανάκη.

Στην τηλεόραση εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1972 στη σειρά «Κόκκινο δαχτυλίδι», ενώ έγινε πάλι δημοφιλής τη δεκαετία του ’90 μέσα από τις καθημερινές τηλεοπτικές σειρές «Καλημέρα Ζωή» και «Λάμψη» του Νίκου Φώσκολου.

Είχε επίσης ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία σε θεατρικά και σε κινηματογραφικά έργα.

Προσωπική ζωή

Ήταν παντρεμένος με την ηθοποιό Μπέτυ Αρβανίτη κι όπως είχε αποκαλύψει ο ίδιος σε συνέντευξή του στο People: «Με την Μπέτυ γίναμε ζευγάρι στη σχολή κι αργότερα παντρευτήκαμε. Δεν ταιριάζαμε όμως ως χαρακτήρες. Οι καβγάδες μας θα μπορούσαν να γίνουν θέμα σε έργο του Στρίνμπεργκ. Το βαθύτερο ρήγμα στη σχέση μας όμως ήταν όταν αποφάσισε, χωρίς να με ρωτήσει, να ρίξει το παιδί μας. Εκείνη είχε ήδη ένα γιο και δεν ήθελε άλλο παιδί. Εγώ όμως ήθελα οικογένεια, παιδιά. Μετά από αυτό η σχέση είχε ξεφτίσει. Χωρίσαμε τρία χρόνια αργότερα».

Όσο για το αν έκανε σχέση με κάποια από τις λαμπερές συμπρωταγωνίστριές του;«Με την Αλίκη είχαμε ένα σύντομο φλερτ το καλοκαίρι του ’63, όταν είχα χωρίσει για λίγο από την Μπέτυ. Τη Μάρθα Καραγιάννη την έβλεπα πάντα ως φίλη. Η Ζωή Λάσκαρη μου άρεσε, αλλά δεν μπορούσαμε να κάνουμε ούτε μια απλή συζήτηση οι δυο μας».

Στις αρχές του ’70 παντρεύτηκε την Γαλλοφλαμανδή, Μπέτσι, με την οποία απέκτησε δύο παιδιά, τον Ραφαέλο και την Μαρίζα. Το ζευγάρι είχε δημιουργήσει τον δικό του θεατρικό θίασο στο Κορωπί και με τον οποίο ασχολούνταν τα τελευταία χρόνια.

Αγόρασε το κτήμα όταν εμφανιζόταν στο Καλημέρα Zωή και τη Λάμψη. Κουβαλώντας πέτρες και άμμο, έφτιαξε το σπίτι αλλά και τον αμφιθεατρικό χώρο «Κεκρωπία», που συχνά στέγαζε τα όνειρά του στην υποκριτική, αλλά και κάποιων θιάσων που βρίσκονταν σε περιοδεία.

Ήταν λάτρης της γιόγκα

Η γιόγκα μπήκε στη ζωή του Φαίδωνα Γεωργίτση το 1961 όταν γνώρισε ένα γιόγκι και πέρασε μαζί του ένα καλοκαίρι σε μια καλύβα που είχε ο παππούς του στη Βάρκιζα.

“Ήμουν έτοιμος να φύγω για τα Ιμαλάια, αλλά τραυματίστηκα στον πέμπτο θωρακικό σπόνδυλο και δεν μπορούσα να κάνω ούτε τις βασικές ασκήσεις της γιόγκα. Εκείνη η εποχή ήταν από τις πιο ευτυχισμένες της ζωής μου. Είχα αδυνατίσει πολύ, αλλά ένιωθα ότι η δύναμη του μυαλού μου τρύπαγε τοίχους. Η γιόγκα, που σου δίνει τεράστια εσωτερική δύναμη, γιατί ενώνεσαι με το σύμπαν, έχει αξία.” σχολίασε ο ίδιος.

Δεν σταμάτησε ποτέ να κάνει ασκήσεις γιόγκα κάθε πρωί. Να κάνει, όπως είχε δηλώσει «ένα εσωτερικό ρεπεράζ, μια αυτοαναγνώριση».

Καλό ταξίδι στον ζεν πρεμιέ του ελληνικού κινηματογράφου…